Bart Nelissen

is vanaf 1985 werkzaam in de AV/TV-wereld en heeft een gevarieerde en up to date cv: camera, licht, geluid, montage, produceren. De meeste ervaring heeft hij als programmamaker met scenario en regie. Bart geeft trainingen in de basale inhoudelijke en technische vaardigheden die nodig zijn om een goed programma te maken - van briefing tot oplevering. Zijn specialisme is ‘complexe onderwerpen via AV-media toegankelijk maken’. Denk daarbij aan het concretiseren van abstracte zaken als beleid, wetenschap, gedrag en management.

Zijn motto is: don’t tell them, show them! De wetten die voor complexe onderwerpen gelden, gaan ook op voor een kort amusements-item: een verhaal moet een logische structuur hebben, moet een ontwikkeling kennen, heeft een budget en moet aanspreken bij een doelgroep. En de drijvende motor van elk verhaal is bottom-line ‘emotie’.
Bart werkt voor een groot deel als opdrachtfilmer voor bedrijven, overheden en instellingen. Daarnaast werkt hij regelmatig als regisseur voor de VARA, met uitstapjes naar de VPRO, RTL en TALPA.

www.bartnelissen.nl

Bart Nelissen Trainer

Trainingen Bart Nelissen:

VAN TEKSTSCHRIJVER NAAR FILMER

Een onomkeerbare trend is dat mensen minder lezen en liever informatie tot zich nemen door middel van korte filmpjes. Die ontwikkeling zie je bij nieuwssites maar net zo goed bij online communicatie binnen bedrijven, overheden en onderwijs. Van communicatie-professionals, die voorheen tekst als focus hadden, wordt vaker verwacht dat ze gaan filmen; dezelfde boodschap in een andere vorm. En dat alles zo goedkoop mogelijk! Maar een goede tekstschrijver is niet automatisch ook een goede filmer.
Voor deze groep geeft Bart Nelissen als jaren hele praktische trainingen die het hele proces behandelt:
communicatiedoelstelling vertalen in een idee > script schrijven > opname > montage > distributie.
Ervaring leert dat deelnemers na 7 dagen training zelf een goed item kunnen maken, inhoudelijk én technisch. Wanneer deelnemers alleen ‘het idee vertalen naar een script’ willen leren, en de uitvoering aan anderen overlaten, is een 2-daagse training vaak genoeg. Tijdens een intakegesprek wordt besproken waar de opleidingsbehoefte ligt en wordt een maatwerk-oplossing voorgesteld.

Bart’s filosofie: als je aan de voorkant heel goed weet wat je met je filmpje wilt bereiken kan je

  • heel gericht een script maken
  • zeer efficiënt filmen en snel monteren.

Alleen op die manier hoeven filmpjes niet duur te zijn!

De training “Van tekstschrijver naar filmer” is zeer hands-on. Naast theoretische basiskennis en analyse van voorbeelden en toepassingen is het vooral veel zelf doen: research, schrijven, de camera bedienen en op de computer leren monteren.
Lengte: in overleg tussen 2 en 7 dagen
Aantal deelnemers: tussen 2 en max 6

AANSTUREN VAN FILM MAKEN DOOR COMMUNICATIE-PROFS

Er wordt steeds meer met filmpjes gewerkt binnen bedrijven, overheden en onderwijs. Dat betekent dat communicatiemanagers en –medewerkers steeds vaker het filmproces begeleiden. Maar hoe kan je dat optimaal doen? Je wilt de creativiteit van bijv. een externe filmer maximaal benutten maar wel controle houden op de inhoud en voortgang.
Voor dit doel heeft Bart een compacte en prikkelende training. Het hele maakproces komt voorbij: communicatiedoelstelling vertalen in een idee > script schrijven > opname > montage > distributie. Per onderdeel wordt besproken wat de kracht en valkuilen zijn en hoe je optimaal kunt aansturen.
Op dag twee komen theorie en praktijk samen en wordt een eigen korte film gemaakt door de deelnemers. Dit staat garant voor een steile leercurve!
Lengte: 2 dagen
Aantal deelnemers: tussen 2 en max 6

TRAINING: EIGEN WERK ANALYSEREN

Je maakt al jaren items of bedrijfsfilms maar op de één of andere manier merk je dat je effectiviteit en de impact afneemt. Hoe kan dat nou? Vaak is lastig te beoordelen waar het exact door komt; ligt het aan de ideeën of de uitvoering? Is je eigen kritische blik niet meer zo scherp?
Om dit probleem te ondervangen heeft Bart een korte, enthousiasmerende, en soms confronterende, training: eigen werk analyseren. Voorafgaand aan de training bekijkt en beoordeelt Bart een aantal van jouw items/filmpjes. Hij fileert ze op sterke en te verbeteren aspecten met betrekking tot het format, de inhoud en de techniek. Daarna volgt constructieve en concrete feedback.

Na afloop gaan deelnemers naar huis met hervonden energie, nieuwe inzichten en direct toepasbare tools.
Lengte: 1 dag
Aantal deelnemers: 1 tot 6

Vraag informatie aan over de trainingen van Bart Nelissen

Naam(*)
Vul uw naam in

Telefoon
Ongeldige invoer

E-mail(*)
Onjuist e-mail adres.

Bericht(*)
Ongeldige invoer

Ongeldige invoer

e-max.it: your social media marketing partner
Naar boven