Rob Prass Trainer

Rob Prass

studeerde ooit geschiedenis en behaalde in 1998 zijn Master Multimedia op de HKU. Hij is eigenaar ‘Creative Campfire; de kracht van het verhaal’ en hij richt zich met zijn trainingen op storytelling, of dat nou corporate- is of transmedia storytelling. Sinds de jaren 90 is Rob vooral actief met de “nieuwe media” en daar valt iedere dag weer wat nieuws te leren en te doceren.

Interactiviteit en betrokkenheid van de gebruiker/kijker zijn leading in de concepten. Het creëren van bewustwording onder programmamakers en nieuwe spelers in het mediaveld vullen een groot deel van zijn tijd. Rob begon zijn loopbaan bij de NOS afdeling schooltelevisie. Als programmamaker ontwikkelde en regisseerde hij een groot aantal producties. Van nieuws tot documentair, van animatie tot drama.

www.creativecampfire.nl

Trainingen Rob Prass:

Basis itemregie

Hoe vertaal je je idee naar een scenario of draaiboek? Hoe vertaal je dat draaiboek of scenario naar een item of een programma? Hoe kies je op basis van het item of programma een geschikte camera-ploeg? Wat mag je van een ploeg verwachten? Allemaal vragen waar je al item-regisseur tegenaan loopt en waar je in deze praktische, tweedaagse training antwoorden op krijgt!

Op dag 1 nemen de deelnemers een opzet voor een item of een programma mee waarmee gedurende de training gewerkt zal worden. Onderwerpen die aan de orde komen zijn:

  • Wat bespreek je, aan de hand van je draaiboek, van te voren met je ploeg op het gebied van camera (lenzen), licht (locatie) en audio (zenders/ boom)?
  • Welke input kan je verlangen van je ploeg?
  • Hoe vertaal je dit naar een degelijk callsheet
  • Hoe zorg je dat iedere discipline perfect voorbereid op de set staat?

Aan het eind van de dag hebben de deelnemers een scenario of draaiboek waarmee zij aan het werk kunnen.

Op dag 2 is er gedraaid op basis van hetgeen geleerd tijdens dag 1. Er is dan aandacht voor vragen als:

  • Tegen welke problemen ben je aangelopen?
  • Hoe heb jij het opgelost?
  • Wat waren de suggesties van de ploeg en/of de editor?
  • Is het eindproduct geworden wat je er in de scriptfase van verwacht had?

Workshop;
Waar heeft jouw kennis waarde?

Wanneer je, soms jarenlang, gewerkt hebt binnen een branche of een bedrijf is het bij reorganisatie lastig jezelf los te zien van het vak of de organisatie waarmee je zo lang verbonden bent geweest. Gedurende al die tijd heb je namelijk specifieke “vakkennis” opgedaan . Deze vakkennis kan je ook inzetten in andere branches! De centrale vraag tijdens deze workshop is dan ook “Waar heeft jouw kennis waarde?

Rob Prass is naast media- professional ook ervaringsdeskundig. Na het omvallen van de voormalige Stichting Media Academie in 2009 moest hij zichzelf dezelfde vraag stellen; “Waar heeft mijn kennis waarde?”. Tijdens deze intensieve workshop krijg je een platform-overview; waar kan je als programmamaker van de toekomst publiceren en wat is je palet aan gereedschappen. Je leert ook hoe je je zichtbaarheid en toegevoegde waarde verhoogt. Welke keuzes ga je maken in het naar buiten treden. Hoe wordt je gevraagd voor de dingen waarvoor je gevraagd wilt worden. Maak je, bijvoorbeeld via een overtuigend LinkedIn profiel, duidelijk welke waarde jij hebt, door de kennis die je bezit.". In een kleine groep van maximaal 5 deelnemers wordt gekeken naar en gediscussieerd over de kansen en mogelijkheden die er ook buiten.

De dwingende kracht van storytelling als strategie!

Storytelling is nog steeds één van de grote buzzwords. Slimme bedrijven voeden op deze manier de nimmer aflatende honger van het publiek naar content. Met boeiende personages en verrassende plotwendingen maken zij zo op emotioneel niveau verbinding met opdrachtgevers, klanten én collega's!
Storytelling is niet alleen maar een sales-tool maar het wordt ook ingezet om houding en gedrag te veranderen. Uit een onderzoek door de Universiteit van Massachusetts bleek bijvoorbeeld dat een ‘storytelling aanpak’ uitermate effectief was in het overtuigen van mensen met een risico op hypertensie om hun gedrag te veranderen en daarmee hun bloeddruk te verlagen...
Business storytelling kan, mits goed gedaan, een wereld van verschil maken. Steeds meer reclames maken gebruik van deze techniek, en niet zonder succes:

 
 

 

In vier sessies van een halve dag verspreid over 4 weken begeleidt Rob jullie team met het zoeken, ontwikkelen en “schrijven” van jullie unieke verhaal.

1) “Een verhaal over de organisatie is een verhaal van de organisatie”

Tijdens deze brainstormsessie gaan we dieper in op jullie bedrijfswaarden en vooral wát zij betekenen voor de organisatie. We analyseren deze woorden en geven ze context op een manier dat zij zowel voor de medewerker als voor de consument gaan leven.
Hoe haal je goede verhalen uit je organisatie? En op welke wijze gaan we deze verhalen vormgeven?

2) “Er was eens…. Het basisverhaal ontwikkelen.” - creatieve sessie

Op basis van de “gehaalde” interne verhalen gaan we, aan de hand van aansprekende praktijkvoorbeelden, aan de slag met het schrijven van een corporate basisverhaal. Er wordt hard gewerkt om tot een verhaallijn te komen met personages, een setting, een probleem of conflict, een climax en een resolutie.

  • Indien het schrijven en het uitrollen van een traject niet binnen de organisatie zelf uitgevoerd wordt, is het van groot belang dat je het uitvoerende creatieve buro op de juiste wijze van informatie kunt voorzien en kunt sturen op het proces. Hiervoor is een aparte trainingsdag ontwikkeld.

3) “De doorvertel factor – het lanceren van je verhaal”

Aan de lancering van een corporate story moet net zoveel aandacht worden besteed als aan het ontwikkelen ervan! Een inspirerende sessie waarbij aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt gewerkt aan de doorvertelfactor. Een verhaal kan op veel manieren worden verteld en via veel ‘dragers’ worden verspreid. Wat is de beste keuze en waarom?

4) “De verankeringsfactor – de inbedding van je verhaal.”

Er is een spreekwoord dat zegt: “It takes a thousand voices to tell a single story!” Je verhaal is ontwikkeld, geschreven en gelanceerd. Maar nu? Hoe zorg je ervoor dat je verhaal blijft leven? Dat het wordt doorverteld? Als organisatie ga je vanaf nu ook naar je verhaal leven; je verhaal telkens waarmaken.
Een sessie waarbij de samenhang tussen organisatie, corporate story en communicatie wordt duidelijk gemaakt.

Wanneer je je verhaal moet presenteren op een (internationaal) symposium of intern, voor de board of directors, doe je er verstandig aan een presentatietraining te volgen.
Bijvoorbeeld onder leiding van presentatiecoach Machteld Kooij of Maritte Braspenning.
Deze aanvullende training geeft je speakers-skills een enorme boost!

Vraag informatie aan over de trainingen van Rob Prass

Naam(*)
Vul uw naam in

Telefoon
Ongeldige invoer

E-mail(*)
Onjuist e-mail adres.

Bericht(*)
Ongeldige invoer

Ongeldige invoer

e-max.it: your social media marketing partner
Naar boven