Scenarioschrijven voor documentaire

Scenarioschrijven voor documentaire

Op 9 en 16 februari en 9 en 16 maart organiseert Trainersburo een training Scenarioschrijven voor documentaire.

De maximaal 8 deelnemers aan deze training kunnen vooraf een eigen idee voor een documentaire mailen aan trainer Ruud Hendriks, zodat de training niet beperkt blijft tot theorie, maar ook direct in praktijk wordt gebracht.
Het documentaire-genre biedt makers veel vrijheid. Daarom is het ontwikkelen van een eigen 'stem', een zienswijze op inhoud en vorm, cruciaal. Het basisidee van de documentaire wordt gedurende deze training in een aantal stadia uitgewerkt en aangescherpt. Deelnemers leren vanuit het beoogde einddoel 'terug te denken', het traject stap voor stap op waarde schattend. De training wordt van begin af aan afgestemd op de leerbehoeften en de documentaire-ideeën van deelnemers.

De volgende onderdelen zullen worden behandeld:

Idee voor documentaire herkennen
De training begint met vaardigheden om een goed basisidee voor een documentaire te herkennen en uit te werken. Daardoor wordt jouw voorstel onderscheidend in het enorme aanbod van media en verhalen. Deelnemers leren stapsgewijs om hun idee
a. te onderzoeken
b. te formuleren
c. te 'dramatiseren' (conflicten en confrontaties benoemen)
d. je vertelvorm te bepalen.

Klein idee > Groter verhaal
Opbouw en spanningsboog zijn bepalend voor de overtuigingskracht van een verhaal. Omgekeerd werkt het ook: wanneer je binnen het nieuws geboeid raak door een groot thema dat internationaal aanspreekt, kan je je afvragen: hoe kan ik dát grote thema herleiden naar een verhaal waarin het relevant wordt binnen het beperkte 'wereldbeeld' van de kijker?
Deze training richt zich naast dit soort vragen vanzelfsprekend ook op de vragen die je jezelf als schrijver en maker stelt om het idee te wegen op ‘dramatische potentie’. Je leert denken en werken met ‘criteria’ waar een goed idee voor een documentaire aan moet voldoen.

Schrijven scenario
In de training is dit de hoofdlijn. Elke concrete stap bij het schrijven van het scenario is gebaat bij een goed doordachte ontwikkelfase van het idee. In deze fase is het papier en de tijd nog geduldig: daarvan moet de schrijver profiteren. Hoe beter het idee is uitgedacht en gewogen op potentie (zeggingskracht, relevantie) des te groter is de kans van slagen bij het uitwerken ervan tot scenario.

Pitchen
Pitchen is en blijft belangrijk, altijd, ongeacht je ervaring, zowel op papier als mondeling.
Hoe dwing je jezelf het beoogde verhaal tot de kern terug te brengen? Pitchen is ook afhankelijk van je publiek: wanneer het er echt om gaat een idee of voorstel te verkopen, is het belangrijk je als maker ver van tevoren te verplaatsen in de afnemer.

En ook…
Vaak is het zo dat scenarioschrijvers ideeën laten varen “omdat ze niet interessant genoeg zouden zijn voor een grote groep.” Maar de ervaring leert anders, als je ze maar goed onderzoekt. Ruud Hendriks trekt graag die spreekwoordelijke la met ideeën die “zijn blijven liggen” open.

Tot slot:
Naast het schrijven zelf is heel veel kijken en leren analyseren evenzeer een onmisbare tool voor de schrijver en maker. Ook dat wordt uitgebreid gedaan in deze training.

Behalve de vier dagen van de training zelf is Ruud altijd bereikbaar voor feedback, ook achteraf. Deelnemers mogen hem dus mailen of bellen, zoveel men dat nodig vindt.

De kosten van deze vierdaagse training bedragen € 1.350,— exclusief BTW. Dit is inclusief koffie, thee, water & lunch.

Inschrijven kan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

e-max.it: your social media marketing partner
Naar boven